Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Administrativ organisering

Administrativ organisering

Etnedal kommune er organisert etter en to-nivåmodell med de tjenesteytende virksomhetsområdene som organisasjonsledd under kommunedirektøren.
Modellen gjenspeiles i kommunens budsjett og økonomiplan som målområder:
Kommunestyret setter mål og tildeler rammer etter samme struktur.

Etnedal kommunes kommunedirektør er Kai Egil Bachér.

Kommuneloven (§ 13-1) beskriver administrasjonssjefens (kommunedirektørens) oppgaver og myndighet slik:

Kommunestyret og fylkestinget ansetter selv en kommunedirektør, som skal være leder av kommunens og fylkeskommunens administrasjon.

Kommunedirektøren skal lede den samlete kommunale eller fylkeskommunale administrasjonen, med de unntak som følger av lov, og innenfor de instrukser, retningslinjer eller pålegg kommunestyret eller fylkestinget gir.

Kommunedirektøren skal påse at saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak.

Kommunedirektøren skal påse at vedtak som treffes av folkevalgte organer, blir iverksatt uten ugrunnet opphold. Hvis kommunedirektøren blir oppmerksom på faktiske eller rettslige forhold som har sentral betydning for iverksettingen av vedtaket, skal han eller hun gjøre det folkevalgte organet oppmerksom på dette på en egnet måte.

Kommunedirektøren har møte- og talerett i alle kommunale eller fylkeskommunale folkevalgte organer, med unntak av kontrollutvalget. Kommunedirektøren kan la en av sine underordnete utøve denne retten på sine vegne.

Et folkevalgt organ kan gi kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning, hvis ikke kommunestyret eller fylkestinget selv har bestemt noe annet.

Kommunedirektøren har det løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Disse stab-støttefunksjonene ligger i rådmannens stab:
Økonomi, regnskap, lønn- og personal, post- og arkiv, politisk sekretariat, servicekontoret

Enhetene i Etnedal kommune

Etnedal kommune er organisert etter en to-nivåmodell med de tjenesteytende virksomhetsområdene som organisasjonsledd under rådmannen.
Hver enhet har en enhetsleder.
Enheter:
- Omsorg og rehabilitering
- Familie og helse
- Oppvekst og kultur
- Plan og næring

Enheten oppvekst, kultur og integrering ble endret til Oppvekst og kultur i sept. 2020.

1.3.2016 ble det foretatt en strukturendring i Helse og omsorgstjenestene. Enhetene Helse og omsorg og Etnedalsheimen endret navn til Familie og helse og Omsorg og rehabilitering.

Enheten Omsorg og rehabilitering omfatter Etnedalsheimen, hjemmesykepleien og hjemmehjelpsordningen.
Enheten Familie og helse inneholder psykisk helsetjeneste, miljøarbeidertjenesten med Kirkevoll, fysioterapien, ergoterapien, helsestasjonstjenesten og legetjenesten.

Etablering av systemkontor med tildeling av tjenester etter vedtak i tildelingsteam underlagt Omsorg og rehabilitering.

 

Administrativ organisering pr.01.01.13.pdf 8,25 kB

Created by NXC AS

Laster...